Kodlama Üzerine

Kaliteli bir algoritma eğitimi modelini ortaya çıkarma amacı güden Küçük Mühendisler Atölyesi, algoritmik düşünce mantığını çocuklara kazandırmak için okul öncesi uygulamaları gerçekleştiriyor.
Elektrik, elektronik, haberleşme, bilgisayar ve makine mühendislerinden oluşan Küçük Mühendisler Atölyesi ekibi, "Erken yaşta kodlama eğitimini çocuklara eğlenceli bir şekilde verirken bununla beraber çocukların pratik zekalarını ve el becerilerini geliştirmeye yardımcı robotlar da üretiyoruz. Bunlar birbirini tamamlayan bir bütünün iki parçasıdır" dedi. 
Okul Öncesinde Algoritmik Düşünme Önemli
Erken yaşta kodlama ve algoritma eğitimi neleri kapsıyor?
Öncelikle bilinmelidir ki algoritma ve kodlama çok çok farklı kavramlardır. Algoritma bir mantık geliştirme biçimini ifade ederken kodlama bu mantığın uygun teknolojik ortamda uygulanması (implementasyon) anlamına gelir. Bu kavramların ayrıştırılması önemli çünkü bu kavramlara bağlı olarak çocukların yaş gruplarına bağlı uygulama biçimleri değişmektedir. Okul öncesi eğitimde kodlamadan ziyade algoritmik düşünme eğitimi önemlidir. Bu düşünce mantığını çocuğun içselleştirebilmesi için ise çocuk bu mantığa, yani bu lisana maruz kalmalıdır. Biz okul öncesi uygulamalarımızda bu kapsamda oyunlar ve etkinlikler yaparak çocuklarımızı bu mantığa maruz bırakmaya çalışıyoruz. Hatta bu amaçla geliştirmekte olduğumuz bir oyunumuz da var. 
Kodlamada ise okul öncesi çağda bu alanı dolduracak çeşitli ve basit uygulamalar mevcuttur. Bu konuda Massachusetts Institute of Technology (M.I.T) Üniversitesi tarafından gayet etkin ve başarılı bir uygulama geliştirilmiş. Bu uygulama bizim okul öncesi ve ilkokul dönemi eğitimlerimizde müfredatımızın bir parçası. Bu uygulama sayesinde çocuklar basit bir kodlama ara yüzü ile basit programlar yapabiliyor ve kurdukları algoritmaları bu program ile çalıştırabiliyorlar. Tabii ki bu uygulama ve oyunlar ilkokul 2 ya da 3’üncü sınıfa kadar olan safhayı kapsıyor. Daha sonraki aşamalar için daha komplike uygulama ve robot programlama eğitimlerimiz var. Daha ileri yaşlar için ise mevcut durumda, hangi yazılım ve donanım araçları ile çalışacağımız belli olsa da henüz oturmuş bir müfredata sahip değiliz. Yani hangi hafta, hangi aşamalarla, verilecek eğitimin hangi kısmını anlatacağımızı tam olarak ortaya koyabilmiş değiliz. Bu müfredatı oluşturmak için de çalışıyoruz. En geç bir sene içerisinde bu konuda da müfredatımızı tamamlayabileceğimizi düşünüyoruz.
Çocuklar Doğrudan Teknolojinin İçinde Doğuyorlar
Çocuklara neden kodlama öğretilmeli?
İçinde bulunduğumuz çağdaki teknolojik gelişmeler inanılmaz bir hız kazanmış durumda. Artık çocuklar teknolojiyi bizim gibi sonradan öğrenmiyorlar. Onlar doğrudan teknolojinin içinde doğuyorlar. Bir arkadaşımızın 2 yaşındaki çocuğu, eliyle ekrana dokunup kaydırarak, tüplü televizyonda kanalı değiştirmeye çalışmıştı. Bu örnekteki gibi çocuklar artık teknolojiyi olduğu gibi yaşıyorlar. Bizim gibi sonradan öğrenmiyorlar. Bu aynı lisan eğitimine ya da müzik eğitimine benziyor.  Küçük yaşta bir çocuk lisan öğrenirken, maruz kaldığı lisana bağlı olarak beyin fonksiyonları gelişiyor. Gelişen bu fonksiyonlar yardımı ile çocuk düşünüyor. Bu durum hepimiz için geçerli. Çocuk yaşta nasıl bir dil ve düşünce biçimine maruz kalmışsak biz de temelde o kalıplarla şekilleniyoruz. Enstrüman veya müzik eğitiminde de aynı şekilde, çocuk yaşta yapılan ciddi eğitimlerle büyük müzisyenlerin yetişmesi sağlanıyor. İşte bu noktada, günümüzün hızla gelişen ve değişen dünyasını daha iyi anlamaları ve kavramaları için çocukların algoritmik düşünmeyi öğrenmeleri çok önemli.
Aslında etrafımız saran teknolojinin bir çalışma mantığı yani kendince bir lisanı var. Bu lisan anlaşılmadığı zaman teknolojinin kullanıcısı olmanın ötesine geçmemiz mümkün değil. Biz hiç tereddüt etmiyoruz, bu teknolojik lisana yani algoritma ve kodlama mantığına küçük yaşta “maruz kalan” çocuklar teknolojinin sadece kullanıcısı değil aynı zamanda yön vericileri olacaklardır. Çünkü maruz kalan beyin bu mantıkla düşünmeye kendiliğinden başlar. Beynin fonksiyonları algoritmik düşünme mantığı ile şekillenir. İyi bir metodoloji ile bu eğitimlere maruz kalan öğrenciler farkında olmadan bu yeni “lisan”a vakıf olabilirler. Bu sebeple çocuklara kodlama ve algoritmik düşünme mantığı öğretilmelidir. 
Röportaj: Sevil Çaylak


Yorumlar

Popüler Yayınlar