Kadınların büyük zaafı alışveriş
Biz kadınların canı sıkıldığında ya da mutlu olduğunda, yeni bir ilişkiye başladığında ya da sevgilisinden ayrıldığında, havalar soğuyunca ya da havalar ısınınca; yani her daim alışveriş yapma isteği hiç bitmez ve bu kadınlar için en büyük zaaftır.
Bu zaaf kadınların alışveriş tutkusunu önleyemez. Onlar için alışverişin yeri ya da zamanı yoktur. Canı çok sıkıldığında da ya da çok mutlu olduğunda da alışveriş yapabilir. Ve bu yıllardır hiç değişmeden devam eder.
Neredeyse 20 yılı aşkın süredir kadınlar için alışveriş yapmak her zaman büyük tutku oldu. AVM’ler olmadan önce, hatta yıllar yıllar önce de kadınlarımız sokaklara gelen ‘çarşafçı’ dediğimiz kadınlardan etek, bluz alırlardı. Sokak satıcıları gitti pazarlar başladı, pazarlar etkisini yitirdi, şimdi de AVM’ler... Sadece alışveriş merkezleri değil, pazarların yeni alternatifi sosyete pazarları da kadınların şimdilerde en büyük gözdesi. Bu pazarlarda çok uygun fiyata kıyafetler, ayakkabılar ya da makyaj malzemeleri bulmak mümkün...
Regl dönemlerinde alışveriş patlaması!
Bu çılgınlık, kadınların özellikle regl dönemlerinde artış gösteriyor. Çoğu psikolog, kadınların özel günlerinde alışveriş çılgınlığı yaşadıklarını, ihtiyaçları olsun ya da olmasın herşeyi aldıklarını söylüyor. Yapılan araştırmalarda regl yaklaştığı dönemlerde kadınlar, alışveriş isteğine dem vuramıyor. Hertfordshire Üniversitesi’nde yapılan araştırmada bilim adamları, kadının yoğun bir şekilde alışveriş yapmasının altında vücudundaki hormonal değişimle başa çıkma isteğinin bulunuyor olabileceğini belirtti. Araştırmayı yapan yetkililer, kadınların harcama isteğinin regl dönemi geciktikçe daha da arttığını vurguluyor.
Kadınların psikolojilerini etkiliyor!
Regl dönemlerinde daha da istekli alışveriş yapan kadınlar için alışveriş, adeta bir terapi. Yaşadığı duygu karmaşasından sıyrılmak için alışveriş yapan kadınlar, psikolojilerinin alışveriş sayesinde düzeldiğine inanıyor. Terapi görevi gören alışverişler, sinirleri yatıştırıyor ve kadınları mutlu ediyor. Ayrıca yapılan araştırmaya göre kadınlar alışveriş yaparken yaklaşık 400 kalori yakıyor ve haftada ortalama iki buçuk saatlerini alışverişe harcıyor.
Alışveriş bağımlılığı, psikolojik bir hastalık
Alışverişin kadınları mutlu ettiği gerçeği herkes tarafından kabul edilen bir durum; fakat aklınız, fikriniz alışverişteyse biraz durup düşünmeniz gerekiyor; çünkü alışveriş yapmak sizde tutkudan çok bağımlılık yaptıysa tedaviye ihtiyacınız var, demektir. Alışveriş bağımlılığı uzmanlara göre psikolojik bir rahatsızlık. Bu hastalığa yakalanan kişilerin kendilerini alışveriş yaptığı takdirde güçlü ve mutlu hissettiği düşünülüyor. Alman psikolog Emil Krapelin de alışveriş bağımlılığının alkol bağımlılığı gibi psikolojik bir hastalık olduğunu vurgulamış. Krapelin, kadınlar eğer ki arkadaşlarıyla vakit geçirmek yerine alışveriş yapmayı tercih ediyorsa, bağımlı olmaya aday olduklarını vurguluyor. Ve bu hastalığın adına da tıp dilinde oniomani deniliyor.
Oniomani (Alışveriş hastalığı) nedir?
Bağımlılık derecesinde alışveriş yapma hastalığı anlamına gelen oniomani, ilk olarak 1900’lü yıllarda ortaya atılmış. Bu tanıma göre kadınlar, ihtiyaç dışı -kontrolsüz bir şekilde- alışveriş yapıyorlarsa, bu hastalığa adım adım yaklaşmış oluyor. Araştırmalara göre bu hastalığa yakalanan kişiler, sürekli çevrelerine ve ailelerine yalan söylerken, kredi kartı ekstrelerini de eşlerinden saklıyorlar. Bu tutkuda hiç kuşkusuz reklamların da büyük etkisi var. Albenisi fazla reklam kampanyaları en çok kadınların dikkatini çekiyor.
Alışveriş genetik!
Alışveriş hastalığı bir gerçek; ama yapılan araştırmalar alışverişin anneden çocuğa geçtiğini de söylüyor. Modayı takip eden ve alışveriş yapmayı çok seven annelerin kız çocukları, diğer kız çocuklarına göre daha fazla alışverişe yatkın oluyor. Hertforshire Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nden Dr. Karen J. Pane, toplumun kadınların dış görünüşüne daha çok önem verdiğini ve erkeklere göre daha çok kıyafet aldıklarını belirtiyor. Pane ayrıca, babaların çocuklarını maça götürmesine rağmen annelerin kız çocuklarını alışverişe çıkarmasını, kadınların önlenemez alışveriş tutkusunun nedenlerinden biri olarak görüyor.
Kadınlar alışveriş, erkekler gezmek için kullanıyor
Başka bir araştırma da Pamukkale Üniversitesi’nden. Üniversitenin Sosyoloji Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mehmet Meder, kadınların alışveriş tutkusu ile ilgili bir araştırma yapmış. Türkiye’nin farklı illerinde bulunan 2 bin kişi üzerinde yapılan araştırmaya göre erkeklerin yüzde 23.8’i AVM’leri gezmek, kadınların ise yüzde 34.2’isi alışveriş yapmak için tercih ediyor.
İngiltere’de yapılan bir araştırma ise kadınları alışveriş konusunda beş gruba ayırıyor:
Modafobikler: Kadınların yüzde 28’inin yer aldığı bu grupta olan kadınlar, saatlerce, bitkin düşene kadar alışveriş yapmaktan hoşlanmıyorlar.
Alışveriş bağımlıları: Alışverişi alışkanlık haline getiren bu gruptaki kadınların en büyük hobileri gardroplarını yenilemek.
Ucuzcular: Kadınların yüzde 20’ye yakınını oluşturan bu gruptakiler, alışveriş yapmaktan keyif almamalarına rağmen, ucuzluk ya da indirim olduğunda alışveriş yapıyorlar.
Kalite düşkünleri: Yine kadınların yüzde 20’sini oluşturan bu grup, paralarını daha çok lüks ve şık kıyafetlere harcıyorlar.
İndirim avcıları: Kadınların yüzde 10’unu oluşturan bu tür kadınlar, indirim olduğunda mağazalara akın ediyorlar.
En çok kullanılan alışveriş bahaneleri...
Alışveriş konusunda gruplara ayrılan kadınların alışveriş bahaneleri de birbirinden farklı. En çok kulladıkları bahanelerden birisi ise, “Dolapta giyecek birşey kalmadı”. Gardrobunda birçok kıyafet olmasına rağmen kadınlar, giyecek kıyafet bulamazlar. (!)
Kadınlar için daha birçok alışveriş bahaneleri sıralamak mümkün. Bunlardan bazıları şöyle:
* Depresyondayım
* Eşim/sevgilim benimle ilgilenmiyor
* Kredi kartımı kullanabiliyor muyum, denemem lazım
* İndirimi kaçıramam
* Duygusal karmaşa yaşıyorum, bunu üzerimden atmalıyım
* Gardrobumda bu renk kazağım yoktu
* Kendime uzun zamandır birşey almamıştım
* Kendimi iyi hissetmek için alışveriş yapmalıyım
* Patronumla kavga ettim, deşarj olmalıyım...
Araştırmalar da şunu gösteriyor ki; kadınlar için alışveriş, yeme, içme, su gibi en temel ihtiyaçlardan. Bu durumu değiştirmek hiç de mümkün görünmüyor.
Haber: Sevil Yücel Çaylak
Bu zaaf kadınların alışveriş tutkusunu önleyemez. Onlar için alışverişin yeri ya da zamanı yoktur. Canı çok sıkıldığında da ya da çok mutlu olduğunda da alışveriş yapabilir. Ve bu yıllardır hiç değişmeden devam eder.
Neredeyse 20 yılı aşkın süredir kadınlar için alışveriş yapmak her zaman büyük tutku oldu. AVM’ler olmadan önce, hatta yıllar yıllar önce de kadınlarımız sokaklara gelen ‘çarşafçı’ dediğimiz kadınlardan etek, bluz alırlardı. Sokak satıcıları gitti pazarlar başladı, pazarlar etkisini yitirdi, şimdi de AVM’ler... Sadece alışveriş merkezleri değil, pazarların yeni alternatifi sosyete pazarları da kadınların şimdilerde en büyük gözdesi. Bu pazarlarda çok uygun fiyata kıyafetler, ayakkabılar ya da makyaj malzemeleri bulmak mümkün...
Regl dönemlerinde alışveriş patlaması!
Bu çılgınlık, kadınların özellikle regl dönemlerinde artış gösteriyor. Çoğu psikolog, kadınların özel günlerinde alışveriş çılgınlığı yaşadıklarını, ihtiyaçları olsun ya da olmasın herşeyi aldıklarını söylüyor. Yapılan araştırmalarda regl yaklaştığı dönemlerde kadınlar, alışveriş isteğine dem vuramıyor. Hertfordshire Üniversitesi’nde yapılan araştırmada bilim adamları, kadının yoğun bir şekilde alışveriş yapmasının altında vücudundaki hormonal değişimle başa çıkma isteğinin bulunuyor olabileceğini belirtti. Araştırmayı yapan yetkililer, kadınların harcama isteğinin regl dönemi geciktikçe daha da arttığını vurguluyor.
Kadınların psikolojilerini etkiliyor!
Regl dönemlerinde daha da istekli alışveriş yapan kadınlar için alışveriş, adeta bir terapi. Yaşadığı duygu karmaşasından sıyrılmak için alışveriş yapan kadınlar, psikolojilerinin alışveriş sayesinde düzeldiğine inanıyor. Terapi görevi gören alışverişler, sinirleri yatıştırıyor ve kadınları mutlu ediyor. Ayrıca yapılan araştırmaya göre kadınlar alışveriş yaparken yaklaşık 400 kalori yakıyor ve haftada ortalama iki buçuk saatlerini alışverişe harcıyor.
Alışveriş bağımlılığı, psikolojik bir hastalık
Alışverişin kadınları mutlu ettiği gerçeği herkes tarafından kabul edilen bir durum; fakat aklınız, fikriniz alışverişteyse biraz durup düşünmeniz gerekiyor; çünkü alışveriş yapmak sizde tutkudan çok bağımlılık yaptıysa tedaviye ihtiyacınız var, demektir. Alışveriş bağımlılığı uzmanlara göre psikolojik bir rahatsızlık. Bu hastalığa yakalanan kişilerin kendilerini alışveriş yaptığı takdirde güçlü ve mutlu hissettiği düşünülüyor. Alman psikolog Emil Krapelin de alışveriş bağımlılığının alkol bağımlılığı gibi psikolojik bir hastalık olduğunu vurgulamış. Krapelin, kadınlar eğer ki arkadaşlarıyla vakit geçirmek yerine alışveriş yapmayı tercih ediyorsa, bağımlı olmaya aday olduklarını vurguluyor. Ve bu hastalığın adına da tıp dilinde oniomani deniliyor.
Oniomani (Alışveriş hastalığı) nedir?
Bağımlılık derecesinde alışveriş yapma hastalığı anlamına gelen oniomani, ilk olarak 1900’lü yıllarda ortaya atılmış. Bu tanıma göre kadınlar, ihtiyaç dışı -kontrolsüz bir şekilde- alışveriş yapıyorlarsa, bu hastalığa adım adım yaklaşmış oluyor. Araştırmalara göre bu hastalığa yakalanan kişiler, sürekli çevrelerine ve ailelerine yalan söylerken, kredi kartı ekstrelerini de eşlerinden saklıyorlar. Bu tutkuda hiç kuşkusuz reklamların da büyük etkisi var. Albenisi fazla reklam kampanyaları en çok kadınların dikkatini çekiyor.
Alışveriş genetik!
Alışveriş hastalığı bir gerçek; ama yapılan araştırmalar alışverişin anneden çocuğa geçtiğini de söylüyor. Modayı takip eden ve alışveriş yapmayı çok seven annelerin kız çocukları, diğer kız çocuklarına göre daha fazla alışverişe yatkın oluyor. Hertforshire Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nden Dr. Karen J. Pane, toplumun kadınların dış görünüşüne daha çok önem verdiğini ve erkeklere göre daha çok kıyafet aldıklarını belirtiyor. Pane ayrıca, babaların çocuklarını maça götürmesine rağmen annelerin kız çocuklarını alışverişe çıkarmasını, kadınların önlenemez alışveriş tutkusunun nedenlerinden biri olarak görüyor.
Kadınlar alışveriş, erkekler gezmek için kullanıyor
Başka bir araştırma da Pamukkale Üniversitesi’nden. Üniversitenin Sosyoloji Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mehmet Meder, kadınların alışveriş tutkusu ile ilgili bir araştırma yapmış. Türkiye’nin farklı illerinde bulunan 2 bin kişi üzerinde yapılan araştırmaya göre erkeklerin yüzde 23.8’i AVM’leri gezmek, kadınların ise yüzde 34.2’isi alışveriş yapmak için tercih ediyor.
İngiltere’de yapılan bir araştırma ise kadınları alışveriş konusunda beş gruba ayırıyor:
Modafobikler: Kadınların yüzde 28’inin yer aldığı bu grupta olan kadınlar, saatlerce, bitkin düşene kadar alışveriş yapmaktan hoşlanmıyorlar.
Alışveriş bağımlıları: Alışverişi alışkanlık haline getiren bu gruptaki kadınların en büyük hobileri gardroplarını yenilemek.
Ucuzcular: Kadınların yüzde 20’ye yakınını oluşturan bu gruptakiler, alışveriş yapmaktan keyif almamalarına rağmen, ucuzluk ya da indirim olduğunda alışveriş yapıyorlar.
Kalite düşkünleri: Yine kadınların yüzde 20’sini oluşturan bu grup, paralarını daha çok lüks ve şık kıyafetlere harcıyorlar.
İndirim avcıları: Kadınların yüzde 10’unu oluşturan bu tür kadınlar, indirim olduğunda mağazalara akın ediyorlar.
En çok kullanılan alışveriş bahaneleri...
Alışveriş konusunda gruplara ayrılan kadınların alışveriş bahaneleri de birbirinden farklı. En çok kulladıkları bahanelerden birisi ise, “Dolapta giyecek birşey kalmadı”. Gardrobunda birçok kıyafet olmasına rağmen kadınlar, giyecek kıyafet bulamazlar. (!)
Kadınlar için daha birçok alışveriş bahaneleri sıralamak mümkün. Bunlardan bazıları şöyle:
* Depresyondayım
* Eşim/sevgilim benimle ilgilenmiyor
* Kredi kartımı kullanabiliyor muyum, denemem lazım
* İndirimi kaçıramam
* Duygusal karmaşa yaşıyorum, bunu üzerimden atmalıyım
* Gardrobumda bu renk kazağım yoktu
* Kendime uzun zamandır birşey almamıştım
* Kendimi iyi hissetmek için alışveriş yapmalıyım
* Patronumla kavga ettim, deşarj olmalıyım...
Araştırmalar da şunu gösteriyor ki; kadınlar için alışveriş, yeme, içme, su gibi en temel ihtiyaçlardan. Bu durumu değiştirmek hiç de mümkün görünmüyor.
Haber: Sevil Yücel Çaylak
Yorumlar
Yorum Gönder